ćwiczenie bez obuwia

Czy ćwiczenie bez obuwia jest dobre dla zdrowia?

Popularność chodzenia boso w celach terapeutycznych rośnie. Również entuzjaści sportu chętnie przerzucają się na ćwiczenie boso. Czy jednak jest to w pełni bezpieczne i korzystne dla zdrowia? W naszym artykule znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

Obuwie towarzyszy nam przez całą nowożytną historię, jak i sporą część tej starożytnej, ewoluując wraz z osiągnięciami techniki i zmieniającą się modą. Choć zdążyliśmy już o tym zapomnieć, chodzenie boso jest dla człowieka naturalne. Nasza postawa przez setki tysięcy lat kształtowała się jednak pod jego wpływem.

Czym jest grounding i jakie płyną z niego korzyści?

Większości z nas rzadko zdarza się chodzić boso – nie zachęcają do tego przestrzenie miejskie pełne nagrzewającego się betonu. A szkoda, bo spacerowanie bez obuwia działa dobroczynnie na naszą postawę i ciało. Niektórzy przypisują mu moc terapeutyczną, określając ją mianem „groundingu” (po polsku – „uziemianie”). 

Grounding – czyli po prostu chodzenie boso, nie tylko na łonie natury – praktykuje coraz więcej osób, zwracając uwagę na pozytywny wpływ tej aktywności na umysł oraz płynące z niej korzyści zdrowotne. Potwierdza je również nauka. Wszystko dzięki swobodnemu przepływowi ładunków elektrycznych z ziemi do ludzkiego ciała, który na co dzień nie jest możliwy właśnie ze względu na barierę, jaką stanowi obuwie.

Trening boso – czy to dobry pomysł?

Wiele osób zachęca również do ćwiczeń bez obuwia. Kwestia ta budzi jednak kontrowersje. Czy rzeczywiście uprawianie sportu boso jest dla nas korzystne? Wiele zależy od tego, co i w jaki sposób ćwiczysz. W przypadku aktywności fizycznych na świeżym powietrzu ćwiczenie boso nie jest oczywiście wskazane, o ile sport nie jest na tyle statyczny, że można wykonywać go na trawniku. To kwestia bezpieczeństwa – na ziemi mogą leżeć niemal niewidoczne odłamki szkła i innych materiałów.

Zobacz też:  Ile kosztują najdroższe buty świata?

Istotna jest również kwestia higieny – korzystając ze wspólnych przestrzeni, można zarazić się na przykład grzybicą. Dlatego, jeśli trenujesz na siłowni, zdjęcie obuwia nie będzie najlepszym pomysłem, chyba że korzystasz z własnej maty do ćwiczeń

Ćwiczenia bez obuwia – czy są korzystne dla naszego ciała?

Sportowe buty damskie i męskie powinny być dopasowane do rodzaju wykonywanych aktywności. Jest to niezwykle ważne choćby w piłce nożnej, joggingu, skateboardingu czy we wspinaczce górskiej. W przypadku tych dyscyplin odpowiednio dobrane obuwie determinuje komfort, bezpieczeństwo i pomaga w uzyskiwaniu lepszych wyników. Dzięki odpowiednim butom możesz dodać ruchom sprężystości i lekkości lub przeciwnie, zwiększyć przyczepność, co ułatwia wykonywanie różnego rodzaju tricków. 

Nawet najlepiej dobrane buty mogą jednak obniżać efektywność treningu siłowego. A to dlatego, że ćwicząc boso, mamy zwiększoną zdolność do wytwarzania siły. Podeszwa buta nie jest w pełni stabilną powierzchnią, co może utrudniać wyrabianie mięśni za pośrednictwem podnoszenia ciężarów. 

Jaka jest różnica między treningiem boso a w obuwiu sportowym?

Różnica między ćwiczeniem w obuwiu a boso zaczyna być odczuwalna zwłaszcza przy intensywnych treningach z wieloma powtórzeniami serii. Trzeba jednak pamiętać, że mimo tej istotnej korzyści trening siłowy bez butów wymaga odpowiedniej siły i koordynacji ruchowej. 

Ćwiczenie boso pomaga również w uzyskaniu równowagi, tak ważnej w przypadku niektórych aktywności, jak choćby gimnastyka, joga czy pilates. Ćwicząc bez obuwia, łatwiej wykonasz wymagające pozycje i pozostaniesz w nich znacznie dłużej bez większego wysiłku. Warto pamiętać, by pozbyć się również skarpetek. Maty do jogi czy pilatesu skonstruowane są w taki sposób, aby współpracować z bosymi stopami, zwłaszcza jeśli wybierzesz wariant termoelastyczny.

Trening boso sprawdzi się w przypadku aktywności indoorowych, które można wykonywać z matą do ćwiczeń, a także do outdoorowych ćwiczeń statycznych. Wypróbuj ten wariant treningu i sprawdź, czy faktycznie zauważasz płynące z niego korzyści!

Zobacz też:  Dlaczego warto stosować suplementy diety?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *